Vyhľadávanie

rozšírené vyhľadávanie ...

POZÝVAME VÁS

juliáles

Vývoz TKO

Zber TKO a triedeného zberu - harmonogram pre rok 2019 tu

Čo kam patrí? tu

Právna poradňa

Právna poradňa pre obyvateľov.

Na Vaše otázky odpovedá JUDr. Antónia Mikulíková. Všetky otázky a odpovede nájdete v Dojčanských novinách aj na obec-1/pravna-poradna/

Vaše otázky môžete posielať na obec@dojc.sk

Navigácia

Odoslať stránku e-mailom

Obsah

Hlavný kontrolór obce

Jedným z dôležitých kontrolných mechanizmov obecnej samosprávy je inštitút hlavného kontrolóra.  Tento predstavuje nezávislý a účinný mechanizmus kontroly každej obce. Hlavný kontrolór je volený obecným zastupiteľstvom na 6 rokov, pričom voľby sa môže zúčastniť každý, kto dovŕšil aspoň úplné stredoškolské vzdelanie. Hlavný kontrolór môže vykonávať činnosť aj pre viacero obcí na základe ich dohody.

Zákon garantuje nezávislosť hlavného kontrolóra od starostu alebo obecného zastupiteľstva najmä presne stanovenými dôvodmi pre jeho odvolanie, ako aj priamo zákonom určeným spôsobom výpočtu jeho platu. Hlavný kontrolór je zamestnancom obce a pri výkone svojej funkcie má pomerne široké oprávnenia a rozsah kontrolnej činnosti. Zjednodušene sa dá povedať, že kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha veľká časť činnosti obce, ale aj ďalších súvisiacich osôb.

1. Úvod

Hlavný kontrolór je dôležitou osobou v obecnej samospráve, avšak nie je orgánom obce (tým je len starosta a obecné zastupiteľstvo – § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Predstavuje dôležitý kontrolný mechanizmus v obecnej samospráve, pretože obce a mestá nakladajú s verejným majetkom a verejnými prostriedkami v značných hodnotách a je v záujme spoločnosti mať efektívny kontrolný mechanizmus nad takýmto nakladaním. Inštitút hlavného kontrolóra funguje aj v oblasti regionálnej samosprávy (§ 19 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov – zákon o samosprávnych krajoch).

Hoci aj obce podliehajú kontrole napr. Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, tento rozhodne nemá kapacitné možnosti na pravidelnú kontrolu činnosti každej z nich. Hlavný kontrolór však musí byť ustanovený v každej obci. Môže byť hlavným kontrolórom pre jednu obec alebo sa môžu viaceré obce dohodnúť na tom, že jeden hlavný kontrolór bude vykonávať kontrolnú činnosť pre každú z nich. Táto dohoda sa uzatvára v podobe zmluvy, ktorá musí byť odsúhlasená nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov obecných zastupiteľstiev zúčastnených obcí (§ 20a ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení – ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Následne musí byť hlavný kontrolór v každej zúčastnenej obci zvolený.

Vo februári 2015 poslanec NR SR D. Lipšic predložil návrh novely zákona o obecnom zriadení, ktorou mal zámer vyriešiť absenciu funkcie hlavného kontrolóra v niektorých obciach (či už pre nezáujem kandidovať na túto funkciu, pre jeho nezvolenie alebo nevypísanie voľby). Tento návrh chcel zaviesť ustanovenie hlavného kontrolóra Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky zo svojich zamestnancov, a to v prípade, ak obecné zastupiteľstvo hlavného kontrolóra nezvolí do šiestich mesiacov odo dňa zániku funkcie predošlého hlavného kontrolóra. Takto ustanovený hlavný kontrolór by vykonával svoju funkciu až do zvolenia nového kontrolóra obecným zastupiteľstvom. Uvedený poslanecký návrh však nezískal širšiu podporu a skončil v prvom čítaní.